Förstelärare
En dag på jobbet så kom det ett mejl där det stod att de gjorde en ny rekrytering av förstelärare i kommunen och att det var fritt fram att söka! Jag hade ju sökt tidigare när jag var föräldraledig då den biträdande rektorn då tyckte att jag skulle göra det… men efter jag skickat in min ansökan så kom han på att man måste ju jobba för att kunna bli det och jag var ju då föräldraledig.
Men nu så jobbade jag ju, och jag kände att detta var ett oavslutat kapitel i mitt liv. Jag ville testa och se om mitt arbetssätt som jag tagit fram och som jag var väldigt stolt över höll måttet för att bli förstelärare.
Jag pratade med mina rektorer då den förra biträdande rektorn inte längre jobbade kvar och de tyckte absolut att jag skulle söka!
Jag skickade in min ansökan till kommunens utbildningschef då han skulle gallra ut vilka som skulle få gå vidare i processen. Kommunen hade anlitat ett meriteringsföretag som hette Arete som skulle testa om man var tillräckligt kvalificerad för ett försteläraruppdrag.
Utbildningschefen meddelade mig att jag gått vidare och att jag nu skulle få följa Aretes program. Jag hade fem veckor på mig att göra klart uppdraget. Jag skulle skriva en liten uppsats där jag skulle väga in ny litteratur kopplat till mina metoder i klassrummet för att visa att jag hade en stabil grund att stå på i mina val av undervisningsmetoder. Ha, ha, ha här hade jag lite panik… jag visste ju att jag hade bra metoder, men det var ju inte direkt så att jag först hade läst litteratur och sedan valt ut mina metoder… Men det visade sig att jag hittade stöd utifrån litteraturen och mitt sätt att arbeta.
Förutom att skriva ett arbete så skulle eleverna anonymt få bedöma mig som lärare i en enkät som jag fick skicka in till företaget. Sååå nervöst! Min känsla var att eleverna gillade mig som lärare och jag hade lätt att skapa goda relationer med mina elever… men det liksom kom till sin spets där de skulle bedöma mig. Tack och lov så gick det bra, jag hade en elev som inte hade rankat mig så högt och då fick jag jobba lite med mina tankar kring att man inte kan vara omtyckt och älskad av alla utan att man kommer ha folk i sin omgivning som kanske störs sig på en eller som inte gillar mitt sätt att vara eller undervisa. Som lärare måste man sätta gränser och när man gör det så kan det bli så att eleverna man sätter gränser emot inte direkt gillar en… på samma sätt som när man hamnar i konflikt med sina barn… Ha, ha, ha tänk att sätta en enkät i händerna på ens barn mitt i ett bråk… då hade man inte fått så höga poäng… och det är ju även det som kan hända när man ger en enkät till elever som ska bedöma hur man är som lärare. Så efter lite mental träning så kände jag mig ändå chill med min kritik.
Mina rektorer skulle vara med på lektionsbesök så även de skulle lämna ifrån sig ett skriftligt omdöme hur man var som lärare… usch, inte det roligaste man kan gå igenom att bli granskad på detta sätt men bollen var liksom i rullning så det var bara att hänga på flödet.
Inte nog med att rektorerna skulle observera mig… det skulle även komma en dam från Arete i Norrköping som skulle vara med på två av mina lektioner. Fy tusan vad nervöst! Men det var bara att boka in henne och hoppas på det bästa. Hon kom till skolan och jag mötte upp henne. Hon skulle vara med på en lektion som skulle vara praktisk och en som var en ren teorilektion. Hon satt i klassrummet med ett protokoll som hon använde när hon observerade mig.
Eleverna på den praktiska lektionen skulle först baka en kladdkaka, därefter skulle de sitta i grupper med olika ”uppdrag”. En grupp skulle räkna ut priset på vad deras bakade kladdkaka kostade och sedan jämföra priset med olika köpekladdkakor. Allt ifrån en från en färdig fryst till en som hade ingredienser i ett paket men att man var tvungen att tillsätta vatten och smör, till att diskutera vad en klasskaka kan tänkas kosta på ett café.
En annan grupp skulle utifrån miljön där de skulle se hur kladdkakans ingredienser påverkar miljön. Jag hade tagit fram material om kakao, kokos, smör, socker, vetemjöl… osv. De skulle göra en undersökning kring vilka länder sakerna kommer ifrån, transporter, miljöpåverkan.
Den sista gruppen fick en uppgift utifrån ”hälsan”. Vilka näringsämnen man får i sig i en kladdkaka och hur de kan påverka hälsan samt hur man kan göra den mer hälsosam kontra om det skiljer sig att baka en egen eller köpa en färdig från affären och då jämföra innehåll.
Efter fikat så fick grupperna redovisa för varandra vad de kommit fram till. Lektionen blev hur bra som helst! Hon var helt tagen över min struktur i mitt klassrum och min tidsplan som flöt på enligt agendan. Hon sa att under åren hon arbetat med att åka runt och bedöma lärare och deras undervisning så var detta bland den bästa lektion hon tagit del av. Wow! Vad roligt det var att få sådan feedback. Det var med lättnades suck jag andades ut… men jag hade fortfarande en lektion kvar… Min magkänsla var att den inte skulle bli lika lyckad, men jag körde på!
Lektion nr 2 var en kortare lektion och den var enbart teoretisk… eleverna jobbade med privatekonomi som även det är ett superviktigt område att lära sig om. Tänk vad många i vårat land som har problem med sin ekonomi och mår sååå dåligt på grund av det. Det är så fint att kunna få lära eleverna hur de ska göra för att ha koll på sin ekonomi samt vilka konsekvenser det kan bli om man missköter sin ekonomi, hamnar efter att betala räkningar, få betalningsanmärkningar samt hamna hos kronofogden. Alltså, vilket ämne jag har! Det är skolans minsta då det finns inget annat ämne på grundskolan man läser så få timmar i men det är så himla viktigt, snacka om livskunskap!
Nåväl, åter till lektion 2. Eleverna skulle först kolla på en film om privatekonomi därefter skulle de arbeta två och två och spela frågespel, efter det så hade jag en kort genomgång och sedan skulle de fortsätta med ett arbete som de höll på med. Ja, ni förstår att min magkänsla inte var riktigt så bra inför den här lektionen… elever älskar ju att arbeta praktiskt och det blir en annan energi i klassrummet när de får göra det. Men idag har ämnet 8 kunskapskrav varav 2 är praktiskt arbete. Det är så mycket annat viktigt man ska hinna med på de få timmarna som eleverna läser ämnet så om vi skulle baka och laga mat varje gång så skulle man inte hinna få med allt som står i det centrala innehållet av vad eleverna ska lära sig om under sin tid på grundskolan.
Hon tyckte att lektionen var bra och viktigt men att den inte gav samma ”wowkänsla” som min första lektion… och jag förstod henne och höll med.
Det var så himla skönt när jag hade detta ur världen, vilken pärs det var att bli granskad på det här sättet. Det var lärorikt och en nyttig upplevelse, men tror inte jag hade velat göra om det, ha, ha, ha. Under den här resan gick jag tillbaka till Olof Röhlanders böcker ”Bli en vinnarskalle” och ”Det blir alltid som man tänkt sig”. Det är så skönt att ha den typen av böcker i sitt liv, som kan stärka och boosta sig själv.
I väntan på att få svar om min ansökan om att bli förstelärare gick vägen så fick jag besked om att få ett lärarlönelyft på +2500kr varje månad. Det var väldigt roligt! Någon vecka senare fick jag beskedet som jag gått och väntat på, jag hade härmed klarat alla test och var numera en förstelärare med +5000kr extra i lön. Dock kunde man tydligen inte ha både lärarlönelyftet och förstelärarlön så de plockade bort de 2500 som jag först fått. Det var lite surt men jag var ändå så otroligt tacksam.
Det är ju roligt med pengar men det har aldrig varit så himla viktigt för mig. Det viktigaste är att man klarar sig och slipper känna stress över att pengar inte räcker. Om någon frågar mig vad jag har för lön så kan jag aldrig svara på det, ha, ha, ha. Varje år när jag får ny lön så måste jag gå tillbaka i mina papper för att se vad min gamla lön låg på så att jag på det sättet kan se hur mycket lönen gått upp. Anders brukar bara skaka på huvudet när det kommer till mig och att jag har så dålig koll på vad jag tjänar, ha, ha, ha.