Min historia / Personlig utveckling i skolan / Träning

Studieteknik-Instuderingskort 

Jag måste bara dela med mig av en studieteknik som varit toppenbra för oss här hemma och som jag även försökt att inspirera eleverna i skolan till att utforska och arbeta med.  

Vi har ju alla olika livsresor och vi tampas med olika svårigheter och bekymmer. Vi har ett barn som har det suuuperlätt i skolan både när det kommer till att räkna matte, läsa, skriva och vara konstnärligt lagd och som behöver utmaningar i skolan för att ALLT är för lätt och därmed kan bli lite tråkigt.  

Vi har ett barn med läs- och skrivsvårigheter och som kämpar med att lära sig saker i skolan och där vi föräldrar behöver hjälpa till och stötta i skolan på en helt annan nivå. Skolan blir ju tuffare ju äldre barnen blir och det blir mer och mer läxor och prov. Tänk er att erat barn kommer hem och berättat att hen läst inför provet i skolan och kanske läst ett material 8 gånger men ändå inte förstå vad hen läser. När man först förstår en text om man får den uppläst tillsammans med att man läser texten själv och därmed arbetar med flera sinnen samtidigt och att det är nyckeln till att lära.  

Efter mycket påtryckning och att ha varit “jobbiga” föräldrar så har vårat barn med svårigheter äntligen fått hjälp, dels att vi gjort utredningar som bekräftat läs- och skrivsvårigheterna men även att få hjälpmedel så det går att lyssna och läsa på texter samtidigt. Det är ju superviktigt att man inte släpper läsningen och enbart lyssnar utan nyckeln är ju att göra båda sakerna samtidigt när man har sådana här svårigheter.  

Även vid skriftliga prov, att få skriva först för att sedan komplettera muntligt. För vissa barn så tar det dock sååå mycket energi att skriva så de är helt slut när de ska ta det muntligt och då skulle jag tipsa om att börja att ta det muntligt… och om energi finns så kan man ju träna sig i att skriva i efterhand.  

Det har kommit lite alarmerade siffror om att vi har ett samhällsproblem där många av våra barn av någon anledning har svårigheter med främst sin läsförståelse. Många skyller detta på att många inte läser tillräckligt mycket hemma och så kan det nog vara i många fall, men det är inte orsaken till vårat barns läs- och skrivsvårigheter då vi alltid läst på olika sätt med våra barn.  

Jag tänker att oavsett vad det är man tampas med i livet så behöver man hitta sina strategier, man kan inte bara falla offer och ge upp för man har svårigheter utan som så mycket annat så behöver man lära sig hantera sina svårigheter.  

Vi har hittat en metod som är klockren om man har ett barn med lässvårigheter och det är att göra instuderingskort! Hurra för dem!

Om ens barn får hem material som hen ska plugga på till läxa/prov så kan man först antingen läsa texten högt för barnet eller om barnet har fått hjälpmedel så man kan få texten uppläst så är det bra att barnet tränar sig i att använda de hjälpmedel som finns. 

Därefter så kan man själv välja ut det viktigaste ur texten och skriva ner dem på instuderingskort och därefter så blir det korten som barnet pluggar på. Det blir som glosor där man lägger bort de kort som man kan och kvar är korten som man inte kan och sedan så blir det de man repeterar.  

När vi började med den här metoden så var det jag som skrev lapparna. Resultaten på de proven var de bästa resultaten som vårat barn fått, så metoden gav verkligen effekt! Hurra för det med! Jag färgkodade lapparna när det var olika kapitel/ olika saker provet handlade om så att man lättare skulle kunna navigera i materialet. Jag brukar även skriva siffror på lapparna så att de kommer i rätt ordning som de står i texten, den stora texten brukar ju hålla en röd tråd och det är bra om även studiekorten gör det.

Men för att detta skulle bli hållbart för mig så började vi hjälpas åt och skrev hälften av korten var. Samt så köpte vi färdiga kort då det tog rätt mycket tid att hålla på att klippa korten. Men det kan man ju självklart göra om man känner för det. När jag letade efter sådana här kort på nätet så var det tyvärr bara på Temu som jag hittade dem vid, jag har aldrig innan eller efter handlat från Temu då jag är emot den typ av handel, men här backade jag på min princip och köpte en uppsättning instuderingskort.

Nu de sista gångerna så har jag suttit med en överstrykningspenna och valt ut det viktigaste ur texten och sedan har barnet fått göra egna lappar och skriva av det som är markerat med överstrykningspenna. Då kan även barnet känna in att de här markeringarna kan jag redan och då kan man ju strunta i att göra kort med de markeringarna.  Metoden tar dock mycket energi för en person med läs- och skrivsvårigheter så beroende på hur stora svårigheter som barnet har så får man känna in hur mycket hjälp barnet behöver med instuderingskorten. Att skriva korten är ju även det ett steg i lärandet så den delen fyller ju med en viktig funktion, samt att barnet får träna sig i att skriva – win-win, om du frågar mig.

Men att arbeta med en text på detta sätt har verkligen hjälpt vårat barn att befästa kunskaper och lyckas bättre i skolan och därmed må bättre vid provsammanhang. Jag tror att den här instuderingsmetoden är något som vårat barn kommer bära med sig under alla sina år i skolan?  

Jag tänker om metoden funkat så bra för oss så kanske den även kan funka bra för andra barn och familjer med?! 

Det är ju även en klockren instuderingsmetod även om man INTE har läs- och skrivsvårigheter, jag ser det som en metod som kan gynna alla elever!  

Även det här med att hjälpa sitt barn planera sitt skolarbete är med en viktig sak, så man inte gör allt kvällen innan, då brukar man bli stressad samt det man lär sig då brukar mer bli ytinlärning och inte kunskaper man bär med sig. Tror alla kan relatera till ytinlärning? När man lär sig för stunden… och om man skulle få provet en vecka senare så skulle man bara komma ihåg en bråkdel av det man ”kunde” veckan innan. Om man repeterar och planerar sitt skolarbete så är det med en metod i att inte känna sig så stressad, samt att befästa sina kunskaper bättre.

Vincent som går i 6:an fick galet mycket läxor just nu i årskurs 6. Jag visade hans lärare den här planeringen och tryckte på att de veckor som eleverna får något extra prov så kanske man kan ta bort en engelska läxa eller matte läxa? Varje vecka så har de en svenska, engelska, språk och matte-läxa. Om det blir ett prov i idrott, NO- eller något SO- ämne så blir det ju ytterligare en sak att plugga till och dagarna räcker som inte till… det blir ju hur mycket läxor som helst.. om man nu ska studera alla sina läxor. När jag visade den här planeringen så blev det även tydligare för dem så de lovade då att plocka bort någon annan läxa just de veckorna när de skulle ha något annat prov med. Viktigt att ha en dialog med barnens lärare om man känner att det blir för mycket och att det inte är hållbart.

I skolan så kollar vi ibland på avsnitt från serien ”Orka plugga” som är framtagen av UR. Här finns en länk till deras sida.

Jag kan passa på att tipsa om den serien här med. Där får man fler kloka tips på hur man kan strukturera upp sitt skolarbete, hur man kan lära sig mer och att allmänt kunna må bättre och lyckas bättre i skolan. De har några avsnitt som heter ”Pluggkoden” som är riktigt bra.  

Hoppas detta blogginlägg kanske hjälpt fler som kämpar med sina barn och deras skolarbete! Filmerna ovan kan man kolla på tillsammans med sina barn och att man arbetar som ett team med skolan och skolarbetet.

Kram på er! / Johanna